Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie informuje, iż powiat bieruńsko-lędziński po raz kolejny przystąpił do realizacji programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – edycja 2025, finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego zwanego dalej „Programem”.
W ramach tegorocznej edycji Programu planuje się objąć usługą asystencji osobistej 60 osób niepełnosprawnych, w tym: 25 osób z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności z niepełnosprawnością sprzężoną, 25 osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, 3 osoby z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności z niepełnosprawnością sprzężoną, 3 osoby z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, 4 dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 orzeczenia.
Powiat, przyznając usługi asystencji osobistej, w pierwszej kolejności uwzględnia potrzeby:
1) osób z niepełnosprawnościami samotnie gospodarujących, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich;
2) osób z niepełnosprawnościami wspólnie zamieszkujących i gospodarujących, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich.
Program zapewni wsparcie następującym osobom:
- Dzieciom od ukończenia 2. roku życia do ukończenia do 16. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji
- Osobom niepełnosprawnym, posiadającym orzeczenie:
a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art.62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r., o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573, z późn. zm.)
Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
- wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym w utrzymaniu higieny osobistej,
- wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie,
- wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania,
- wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby niebędące członkami rodziny uczestnika:
- w pierwszej kolejności wskazane przez uczestnika Programu lub jego opiekuna prawnego w Karcie zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025,
lub
- posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących kierunkach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, fizjoterapeuta;
lub
- posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom niepełnosprawnym np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom niepełnosprawnych w formie wolontariatu.
W przypadku, gdy usługi asystencji osobistej będą świadczone na rzecz dzieci niepełnosprawnych od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia w odniesieniu do osoby, która ma świadczyć usługi muszą zostać spełnione warunki określone w art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2024 poz. 560), a także wymagana jest pisemna akceptacja osoby asystenta ze strony rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.
WAŻNE
Uczestnik Programu za usługi asystenta nie ponosi odpłatności.
W celu dołączenia do Programu należy dostarczyć komplet dokumentów, który stanowią:
- Karta zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 wraz z kserokopią aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia równoważnego do ww., a w przypadku dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16 r. życia orzeczenia o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji;
- Zakres czynności w ramach usług asystenta do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025”;
- Klauzula informacyjna RODO w ramach programu „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025”
- Oświadczenie o wyborze asystenta, w przypadku osób wskazujących asystenta osobistego zgodnie z zapisami Programu o wyborze asystenta wraz z informacją, iż asystent jest przygotowany do realizacji usług asystencji osobistej.;
Komplet dokumentów można składać od 7 stycznia 2025 r.
1. osobiście w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, 43-140 Lędziny, ul. Lędzińska 24,
lub
2. listem poleconym.
Osoby zakwalifikowane do uczestnictwa w Programie zostaną poinformowane w pierwszej kolejności telefonicznie, natomiast osoby spełniające kryteria udziału w Programie, a nie zakwalifikowane do Programu z uwagi na wyczerpany limit miejsc zostaną wpisane na listę rezerwową.
Szczegółowe informacje można uzyskać na stronie internetowej: pcprledziny.pl lub pod numerem telefonu 32 324 0 821.
Karta zakresu czynności w ramach usług asystencji osobistej